سرعت انتقال ذهن: کلید جاذبة فردی

سرعت انتقال ذهن: کلید جاذبة فردی

یافته‏‌های پژوهشی جدید که پژوهشگران دانشگاه‌های کوئینزلند و آمستردام به انجام رسانده‏‌اند، نشان می‏‌دهد که جاذبة فردی می‏‌تواند متکی بر تفکر سریع باشد و افرادی که قادرند به سؤالات اطلاعات عمومی و تکالیف دیداری سریع‏‌تر پاسخ دهند، مستقل از هوش شناختی و یا صفات شخصیتی‏‌شان، از سوی دوستانشان به عنوان افرادی پُرجَذبه و الهام‏‌بخش شناخته می‏‌شوند.
این موضوع که چرا برخی افراد دارای جاذبة فردی بیشتری نسبت به سایرین هستند کنجکاوی پژوهشگران را در این پژوهش برانگیخت. هنگامی که آن‌ها رهبران، موسیقی‏دان‏‌ها و سایر چهره‏‌های اجتماعی پُرجَذبه و الهام‏‌بخش را مورد بررسی قرار دادند، دریافتند که یک نکتة بسیار قابل توجه نسبت به سایرین در این‌گونه افراد وجود دارد: آن‌ها از نظر ذهنی نوآور و سریع‌‏الانتقال هستند. سپس، برای بررسی این موضوع که آیا سرعت ذهنی می‌‏تواند سبب ایجاد جاذبة فردی شود، دو پژوهش را در میان 417 شرکت‏‌کننده به انجام رساندند. ابتدا شرکت‏‌کنندگان به پرسشنامه‏‌های سنجش هوش و صفات شخصیتی پاسخ دادند. پژوهشگران به منظور سنجش میزان جاذبة فردی، از دوستانِ شرکت‏‌کنندگان درخواست کردند تا میزان جاذبة فردی، سرگرم‏‌کنندگی و تیزهوشی شرکت‌کنندگان مورد نظر را برآورد کنند. سپس به منظور اندازه‌‏گیری سرعت ذهنی، از شرکت‌کنندگان درخواست شد تا با بالاترین سرعت ممکن، به 30 سؤال اطلاعات عمومی (مثلاً نام یک جواهر گرانبها) پاسخ دهند. شرکت‏‌کنندگان در مطالعة دوم به تکالیفی پاسخ دادند که آن‌ها را ملزم می‏‌کرد تا با سریع‌ترین سرعت ممکن، نقطه‌‏ای را پیدا کرده و یا الگویی را شناسایی نمایند.
نتایج نشان داد که مهم‌ترین پیش‏‌بینِ جاذبة فردی، هوش شناختی و یا صفات شخصیتی نیست بلکه شرکت‌کنندگانی که در تکالیف مربوط به سرعت ذهنی سریع‌تر عمل کردند، دارای جاذبة فردی بیشتری شناخته شدند. هر چند که برخلاف پیش‏‌بینی‏‌های پژوهشگران، سرعت ذهنی نتوانست سایر مهارت‌های اجتماعی مانند کاردان بودن در مدیریتِ تعارض و یا تفسیر احساسات دیگران را پیش‌‏بینی نماید.
یافته‏‌های این پژوهش‏ حاکی از آن است که هوش اجتماعی به چیزی بیش از دانستن قوانین اجتماعی ویژه و یا دارا بودن توانایی‏‌های اجتماعی به خصوص مانند توانایی درک بیانات چهرة دیگران بستگی دارد. در حالی که دانش اجتماعی و توانایی چهره‌‏خوانی بدون شک بخش‌‏های حیاتیِ هوش اجتماعی هستند، این پژوهش نشان می‏‌دهد که ویژگی‏‌های ذهنی مانند سرعت ذهنی نیز نقشی مهم را در هوش اجتماعی بر عهده دارند.
به گفتة پژوهشگران: «یافته‏‌های ما نشان می‌‏دهد که هوش اجتماعی صِرف دانستن چیزی درست برای انجام دادن نیست بلکه نیازمند توانایی انجام دادن آن چیزِ درست هم هست و سرعت انتقال ذهن ما، بخشی مهم از این توانایی است.»
منبع:سایکولوژیکال ساینس