اضطراب متوسط در درس ریاضی و افزایش عملکرد در یادگیری

اضطراب متوسط در درس ریاضی و افزایش عملکرد در یادگیری

پژوهشگران انستیتو پلی‌تکنیک ویرجینیا و دانشگاه ایالتی اوهایو، در دو پژوهش جدید دریافتند که اضطراب در درس ریاضی، با بهبود عملکرد برخی دانش‏‌آموزان و دانشجویان در یادگیری این درس در ارتباط است و در واقع، در میان افرادی که دارای انگیزة بالاتری نسبت به یادگیری درس ریاضی هستند، برخورداری از سطح متوسطی از اضطراب با بالابودن عملکرد این گروه از افراد همبستگی دارد. به گفتة این پژوهشگران، کاهش عملکرد یادگیری نسبت به درس ریاضی و اضطراب نسبت به این درس، یک پدیدة عمومی نیست و به میزان انگیزة افراد نسبت به یادگیری این درس بستگی دارد. در حالی که برخی به دلیل مشکل بودن درس ریاضی احساس تهدید می‏‌کنند، دلیل اضطراب سایرین آن است که می‏‌خواهند عملکرد خوبی در این درس داشته باشند.
پژوهشگران در پژوهش نخست، داده‏‏‏‌های 262 جفت دوقلو با جنسیت یکسان و میانگین سِنّی 12 سال را مورد بررسی قرار دادند. دانش‌‏آموزان، به پرسشنامه‏‌های اضطراب ریاضی و انگیزة یادگیری پاسخ دادند. همچنین 6 تکلیف با هدف اندازه‌‏گیری عملکرد ریاضی، اندازه‌‏گیری مهارت‏‌هایی مانند تجسم مقادیر عددی به صورت فضایی و غیرکلامی، راحتیِ محاسبه و استفاده از استدلال کمّی در حل مسأله را به انجام رساندند. نتایج نشان داد که اگرچه هیچ اختلافی در اضطراب ریاضی و انگیزة یادگیری ریاضی بر حسب سن وجود ندارد، اما دختران نسبت به پسران دارای اضطراب بالاتری هستند.
وقتی پژوهشگران اضطراب ریاضی و انگیزة یادگیری ریاضی را با هم مورد بررسی قرار دادند، یک الگوی پیچیده از نتایج پدیدار شد. در دانش‏‌آموزانی که انگیزه‏‌ای پایین نسبت به یادگیری درس ریاضی را گزارش دادند، افزایش اضطراب در این درس با عملکرد پایین آن‏‌ها همبسته بود. عملکرد دانش‌‏آموزانی که انگیزة بالای یادگیری ریاضی را گزارش دادند، با اضطراب افزایش می‏‌یافت و در سطح اضطراب متوسط به بالاترین حد خود می‏رسید. اما اگر اضطراب از حد متوسط بالاتر می‏‌رفت، عملکرد کاهش می‏‌یافت.
برای اطمینان از قوت نتایج به دست آمده، پژوهشگران پژوهش دیگری را در میان 237 دانشجوی دانشگاه به انجام رساندند و مجدداً دریافتند که اضطراب ریاضی در میان دانشجویانی که دارای انگیزة پایین‏‌تری نسبت به یادگیری این درس هستند، با عملکرد پایین آن‌ها در ارتباط است. در حالی که، عملکرد دانشجویان دارای انگیزة بالاتر نیز با اضطراب افزایش می‌‏یافت و با اضطراب متوسط به بالاترین حد خود می‏رسید و اگر اضطراب از حد متوسط بالاتر می‏‌رفت، عملکرد کاهش می‏‌یافت.
به گفتة پژوهشگران، این یافته‏‌ها پیشنهاد می‏‌کند که کوشش برای کاهش اضطراب ریاضی به منظور افزایش عملکرد دانش‏‌آموزان و دانشجویان، برای همة آن‌ها مؤثر واقع‌ نمی‏‌شود. اگرچه اضطراب ریاضی برای برخی دانش‌‏آموزان در زمینة یادگیری ریاضی زیان‏‌آور است، انگیزه می‏‌تواند به آن‏‌ها کمک کند تا بر اثرات زیان‏‌آور مورد نظر غلبه نمایند. در واقع، برای دانش‏‌آموزانی که در زمینة یادگیری درس ریاضی دارای انگیزة بالایی هستند، اضطراب ریاضی در یک سطح متوسط می‌‏تواند ثمربخش باشد.
منبع: سایکولوژیکال ساینس