شادی در کجای مغز اتفاق می‌افتد؟

شادی در کجای مغز اتفاق می‌افتد؟

برای آن‌که خوشحال باشیم به سختی تلاش می‌‏کنیم: ورزش می‏‌کنیم، مراقبه می‏‌کنیم، همه جا را به دنبال کتاب‏‌های خودیاری جستجو می‏‌کنیم و …، اما آیا واقعاً می‌‏دانیم شادی چیست؟
پژوهشگران دانشگاه کیوتو در ژاپن، از نظر عصب‏‌شناسی پاسخی را برای این سؤال یافته‏‌اند. بر اساس پژوهش آن‏‌ها، شادیِ کامل، ترکیبی از هیجانات شاد و رضایت از زندگی است که در پِرکونئوس [پیش‌‏گوه]،- منطقه‏‌ای در لوب آهیانة میانی مغز که در هنگام تجربة هشیاری فعال می‏‌شود- درهم ادغام می‏‏‌شوند.
افراد هیجانات را به روش‏‌های متفاوتی احساس می‏‌کنند. به عنوان مثال، برخی با دریافت تعریف‌‏ها و تمجیدات،‏ با شدت بیشتری نسبت به دیگران احساس شادی می‏‌کنند. روان‏‌شناسان دریافته‏‌اند که چنین عوامل هیجانی‏‌ای و رضایت از زندگی به همراه یکدیگر، تجربة ذهنی “شادی” را تشکیل می‏‌دهند. با این حال، مکانیسم عصبی‏‌ای که علت به وجود آمدن شادی است، تاکنون مبهم باقی مانده بود. به گفتة پژوهشگران، درک این مکانیسم یک مزیت بسیار بزرگ برای سنجش سطوح شادی به صورت عینی است.
پژوهشگران در این پژوهش، مغزِ شرکت‏‌کنندگان را با روش MRI مورد تصویربرداری قرار دادند. سپس پاسخ‏‌های شرکت‏‌کنندگان به این سؤالات که به طور کلی چقدر شاد هستند، هیجانات را با چه شدتی احساس می‌‏کنند و چقدر از زندگی خود رضایت دارند، مورد بررسی قرار گرفت.
تحلیل یافته‌‏ها نشان داد کسانی که نمرات بالاتری به دست آوردند، دارای جرم مادة خاکستری بیشتری در پِرکونئوس بودند. به بیان دیگر، پِرکونئوس در افرادی که با شدت بیشتری احساس شادی و با شدت کمتری احساس غم می‏‌کردند و دارای توانایی بیشتری در یافتن معنایی برای زندگی‏‌شان بودند، بزرگ‏‌تر بود.
اما این آگاهی چگونه به ما کمک می‏‌کند؟ پژوهشگر ارشد این پژوهش، دربارة پیامدهایی که این یافته‏‌ها برای آموزش شادی دارد، امیدوار است. به گفتة وی: «در طول تاریخ اندیشمندان برجسته‌‏ای مانند ارسطو، در این‌‏باره که شادی چیست، به تفکر پرداخته‌‏اند. بسیار خوشحالم که اکنون در این زمینه که شاد بودن به چه معناست، بیشتر می‏‌دانیم. پژوهش‏‌های متعددی نشان داده‏‎اند که مراقبه، جرم مادة خاکستری مغز را در پِرکونئوس افزایش می‏‌دهد. این بینش جدید در این‌باره که شادی در کجای مغز اتفاق می‏‌افتد، برای گسترش دادن برنامه‏‌های شادی، که مبتنی بر پژوهش‏‌های علمی‏‌اند، مفید خواهد بود.»
منبع: دانشگاه کیوتو