بهبود قدرت پا: جلوگیری از پیریِ مغز

بهبود قدرت پا: جلوگیری از پیریِ مغز

پژوهشگران کینگز کالج لندن در پژوهشی جدید دریافته‌‏اند که آمادگی ماهیچه‏ که با اندازه‏‌گیری قدرت پاها به دست آمده است، به طور قوی با نرخی بهبود یافته از پیریِ مغز در ارتباط است. یافته‏‏‌های پژوهش حاکی از آن است که انجام مداخله‏‌های ساده‌‏ای مانند افزایش میزان پیاده‏‌روی با هدف بهبود قدرت پا در مدت زمان طولانی می‏‌تواند بر کاهش روندِ پیری شناختی در افراد سالم اثرگذار باشد.
در این پژوهش، دانشمندان نمونه‌‏ای شامل 324 دوقلوی زنِ سالم را به مدت 10 سال مورد بررسی قرار داده و پیش‌بین‎های متعدد مربوط به سبک زندگی و سلامت آنان را اندازه‏‌گیری نمودند. از آنجا که شرکت‏‌کنندگان در پژوهش دوقلو بودند، پژوهشگران می‏‌توانستند عوامل ژنتیکی‏‌ای که بر تغییرات در کارکرد شناختی اثرگذار بودند را کنترل نمایند. توانایی تفکر، یادگیری و حافظه، نسبت به سایر عوامل سبک زندگی‏‌ای که مورد آزمون قرار گرفته بودند، تغییرات شناختی را بهتر پیش‌‏بینی می‏‌کردند. به طور کلی، دوقلوهایی که در ابتدای پژوهش دارای قدرت پای بیشتری بودند، توانایی‏‌های شناختی خود را بهتر حفظ کردند و پس از 10 سال، تغییرات  کمتری که با پیریِ مغز در ارتباط باشد، در آن‏‌ها اندازه‌گیری شد.
پژوهش‏‌های قبلیِ انجام شده درحیوانات، نشان داده‏ است که فعالیت جسمانی می‏‌تواند اثر سودمندی بر پیریِ مغز داشته باشد. ورزشِ ماهیچه‎ها، هورمون‏‌هایی را آزاد می‏‌کند که می‌‏توانند به رشد سلول‏‌های عصبی کمک نمایند. تصور می‏‌شود که پژوهش اخیر نخستین پژوهشی است که رابطة مشخصی را میان قدرت (یعنی نیرو و سرعت) اندام زیرین بدن و تغییر شناختی در یک جمعیت سالم و طبیعی نشان داده است. از آن‏جا که پاها دارای بزرگ‌ترین ماهیچه‏‌های بدن هستند، دارای ارتباطی ویژه‏‏ با آمادگی ماهیچه‏‌ای هستند و می‌‏توانند به سادگی از طریق فعالیت‏‌های عادی مانند به سادگی ایستادن و یا راه رفتن، تمرین داده شوند.
به گفتة پژوهشگران، هر کسی می‏‌خواهد بداند که چگونه به بهترین روش مغز خود را با بالارفتن سن سالم نگه دارد. استفاده از دوقلوهای همسان مقایسه‏‌ای مفید است زیرا آن‏‌ها در عوامل بسیاری مانند عوامل وراثتی و زندگی اولیه که نمی‏‌توانیم آن‏‌ها را در بزرگسالی تغییر دهیم، با یکدیگر سهیمند. جالب توجه است که چنین تغییراتی را در ساختار مغز و شناخت، در دوقلو‏های همسان ببینیم که 10 سال قبل، دارای قدرت پای متفاوتی بودند. این موضوع حاکی از آن است که ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی به منظور افزایش فعالیت جسمانی می‏‌تواند به ما کمک نماید که از نظر ذهنی و جسمانی سالم بمانیم.
با این حال، پژوهش‌های بیشتری برای درک بهتر روابط میان ارزیابی آمادگی جسمانی (مثلاً قدرت پا و یا تمرین‏‏‌های هوازی) و تغییرات مغزی، و یک رابطة عِلّی ویژه در مورد فعالیت جسمانی و ساختار مغز و شناخت، نیاز است. مکانیسم‏‌های ایجادکنندة این همبستگی هنوز روشن نیست و می‏‌تواند عوامل دیگری مانند تغییرات وابسته به سنّ اثرگذار در کارکرد ایمنی بدن، گردش خون و یا پیام‏‌دهی عصب دست‌‏اندرکار باشد. همچنین از آنجا که این پژوهش، فقط شرکت‏‌کنندگان زن در محدودة سنّی 73-43 (میانگین سنّی 55 سال) را مورد ارزیابی قرار داده است، پژوهش‌‏های بیشتری نیز برای بررسی امکان تعمیم یافته‏‌ها به مردان و افراد مسن‏‌تر مورد نیاز است.
منبع: کینگز کالج لندن