نقش تُنِ صدا در پیش‌بینی کیفیت روابط زناشویی

نقش تُنِ صدا در پیش‌بینی کیفیت روابط زناشویی

گروهی از پژوهشگران دانشگاه‏‌های کالیفرنیای جنوبی و یوتا، یک الگوریتم کامپیوتری جدید را به وجود آورده‌‏اند که بر اساس تُنِ صدای شما و همسرتان هنگام گفتگو با یکدیگر، می‌‏تواند با 79 درصد درستی، امکان بهبود رابطة زناشویی‌‏تان‏ را پیش‏‌بینی نماید. درحقیقت، این الگوریتم در زمینة پیش‏‌بینی موفقیت زناشوییِ زوج‏‌هایی که دارای مشکلات جدی هستند، نسبت به توصیفات جلسات درمانی‏‌ای که توسط کارشناسان رابطه تهیه شده بود، دارای عملکردی بهتر بود.
در این پژوهش، پژوهشگران به مدت دو سال، صدها مکالمه از بیش از 100 زوج را که در طول جلسات درمان زناشویی به دست آمده بود، ضبط کرده و وضع زناشویی آن‌ها را برای 5 سال مورد پیگیری قرار دادند. سپس الگوریتمی را به وجود آوردند که مکالمات ضبط شده را با استفاده از روش‌های پردازش گفتار، به ویژگی‏‌های صوت‏‌شناختی مانند زیر و یا بَم بودن، شدت، اغتشاش در دامنه و فرکانس صدا که بر وجود لحظاتی از هیجان بالا دلالت داشت، تفکیک می‏‌کرد. ویژگی‌های صوت‏‌شناختی آوایی شرکت‏‌کنندگان و تأثیر یکی از زوجین بر دیگری، در خلال جلسات متعدد درمانی مورد پژوهش قرار گرفت. سپس کارشناسان انسانی تجزیه و تحلیل‏‌های رفتاری را انجام داده و آن‌ها را برای کیفیت‏‌های مثبت و منفی مانند پذیرش، و یا سرزنش، کُدگذاری کردند. هنگامی که برنامة کامپیوتری تنظیم شد، در مقایسه با تجزیه و تحلیل‏‌های رفتاری‌‏ای که توسط کارشناسان انسانی ایجاد شده بود مورد آزمون قرار گرفت. گروه پژوهش دریافت که بررسی مستقیم صدا، نسبت به کُدهای رفتاری ایجاد شده توسط کارشناسان، برداشت کلیِ صحیح‏‌تری دربارة آیندة یک زن و شوهر ارایه می‏‌دهد.
به گفتة پژوهشگران: «آنچه بیان می‏‌کنید، تنها چیزی نیست که اهمیت دارد؛ بسیار مهم است که آن را چگونه بیان می‏‌کنید. پژوهش ما تأیید می‏‌کند که این موضوع، به همان اندازه در روابط زوجین نیز صدق می‏‌کند. این پژوهش تنها مطالعة هیجانات شما نیست. بلکه دربارة مطالعة تأثیر آن‌ چیزی است که شریک زندگی‌تان دربارة هیجانات‌ شما می‌گوید. پژوهشگران و افراد مشغول به کار در حوزة روان‏‌شناسی برای مدت زمانی طولانی می‌دانسته‏‌اند که روش سخن گفتن همسران دربارة مشکلات و مورد بحث قرار دادن آن‌ها، دارای پیامدهایی مهم در زمینة سلامت روابط آن‌هاست. اگرچه، عدم وجود ابزاری معتبر و مؤثر جهت اندازه‏‌گیری عناصر مهم در گفتگوهای میان همسران، یک مانع مهم در استفادة گستردة بالینی از آن گفتگوها بوده است. این یافته‏‌ها گامی بسیار بزرگ به سوی سنجشِ عینی رفتار است و این امکان را به صورت عمَلی و امکان‏‌پذیر در اختیار زوج‌درمانان قرار می‏‌دهد.»
منبع: دانشگاه کارولینای جنوبی