همدلی: پاسخ مغز به خوش‏‌بختی دیگران

همدلی: پاسخ مغز به خوش‏‌بختی دیگران

پژوهشگران کالج دانشگاهی لندن، در پژوهشی جدید دریافتند روشی که مغز افراد به خوش‏بختی سایرین واکنش نشان می‌‏دهد به این موضوع که آن‏‌ها چقدر خودشان را “همدل” گزارش می‏‌دهند، مرتبط است. بر اساس نتایج این پژوهش، به نظر می‌‏رسد بخشی از مغز که قشر سینگولیت قدامی یا ACC نام دارد، به طور ویژه نسبت به خبرهای خوب در مورد سایر افراد تنظیم شده است، اما نحوة واکنش آن به مقدار زیادی متغیر بوده و به سطوح همدلی بستگی دارد.
در این پژوهش، پژوهشگران این موضوع را که چگونه این واکنش مغز، در افراد دارای سطوح همدلیِ متفاوت، متغیر است مورد بررسی قرار دادند. آن‏‌ها می‏‌خواستند ببینند که آیا مغز افرادی که دارای سطوح بالایی از همدلی هستند به طور ویژه نسبت به خوش‌بختی دیگران واکنش نشان می‏‌دهد؟ بر این اساس، پژوهشگران مغز 30 داوطلب مرد در محدودة سنی 32-19 سال را با استفاده از تکنیک fMRI مورد تصویربرداری قرار دادند. در طول مدت تصویربرداری، نمادهایی به شرکت‏‌کنندگان نشان داده شد که پیش‏‌بینی شده بود چقدر احتمال دارد که خودشان و یا فردی دیگر برندة پول شوند. همچنین یک هفته قبل از تصویربرداری مغزی، شرکت‏‌کنندگان به پرسشنامه‏‌ای پاسخ دادند که سطح همدلی آن‏‌ها را ارزیابی می‏‌کرد.
پژوهش دریافت که ناحیة ACC در تمامی شرکت‏‌کنندگان، هنگامی که احتمال برنده شدن فرد دیگر بالا بود، فعال شد. اگرچه که تفاوت‏‌های بسیاری در زمینة فعال شدن ACC مشاهده گردید. برای افرادی که خودشان را بسیار همدل ارزیابی کرده بودند، ACC فقط هنگامی که احتمال بسیاری وجود داشت که فرد دیگری برندة پول شود، واکنش نشان ‏داد اما برای افرادی که به خودشان نمرات همدلی پایین‌‏تری داده بودند، ACC هنگامی که آن‏‌ها برنده ‏شدن پول را برای خودشان خیلی بعید می‏‌دانستند، واکنش نشان ‏‏داد.
پژوهشگران از این رو هیجان‏‌زده بودند که دریافتند میزان همدلی افراد بر اساس میزان تخصصی شدن ACC هنگام واکنش به پاداش‌‏های دیگران متفاوت بود.
این بینش جدید می‏‌تواند در درک نقش ACC در اختلالات مربوط به رفتار اجتماعی و همدلی، از جمله سایکوپاتی (جامعه‏‌ستیزی) و اُتیسم (درخودماندگی) مهم باشد. انجام پژوهش‎‏های بیشتر در افرادی که به این اختلالات دچارند می‏‌تواند بر این موضوع که چگونه مغز به موفقیت‏‌هایمان در مقایسه با دیگران پاسخ می‏‌دهد، متمرکز باشد. همچنین تعیین این که آیا این درجه از تخصصی شدن ACC به سایر صفات در کنار همدلی، مانند این که افراد اهل رقابت چگونه‏‌اند، نیز مرتبط است؟ همچنین پژوهش بیشتری برای بررسی این موضوع ‏که چگونه تعاملات اجتماعی در زندگی واقعی می‌‏تواند توسط میزان تخصصی شدن این منطقة مغزی، مورد تأثیر قرار گیرد لازم است و این‏‌که آیا این نتایج می‌‏تواند به تبیین این‏ موضوع کمک کند که چرا برخی افراد برای موفقیت دیگران، تنها هنگامی احساس خوشحالی می‏‌کنند که نخست احساس ‏کنند خودشان موفقند؟

منبع: کالج دانشگاهی لندن